Obec Horní Bělá
Obec Horní Bělá

Obec Horní Bělá leží v Plzeňském kraji, ve správním obvodu obce s rozšířenou působností Kralovice a ve správním obvodu obce s pověřeným obecním úřadem Plasy. Území obce Horní Bělá je rozděleno na 3 části obce - Horní Bělá, Hubenov a Tlucná, které leží na dvou katastrálních územích: Horní Bělá a Hubenov u Horní Bělé.

5. Černý rybník /Porajt/

Oficiální název rybníka je odvozen od barvy hladiny: napájí jej totiž přítok z Hatí, podmáčených luk a lesních rašelinišť. Označení Porajt je pak prý odvozeno od rajtování, plavení koní. K rekreačním účelům je rybník využíván již jistě déle než 100 let. To, že zdejší trávení volného času bylo srovnatelné s prvorepublikovými plovárnami, dokládá několik fotografií, které se dochovaly z poloviny 30. let 20. století. Přestože Porajt vždy ležel na katastru obce Horní Bělá, na starších pohlednicích a fotografiích je mnohdy označen jako koupaliště dolnobělské.

obrázek

Pláž rybníka Porajt v roce 1935 (zdroj: Digitální archiv MaG v Mar. Týnici)

obrázek

Vodní sporty na Porajtě v r. 1935.
V pozadí vpravo tzv. moltiště. (zdroj: Digitální archiv MaG v Mar. Týnici)

obrázek

Rybník porajt s pískovnou, tzv. moltištěm (zdroj: Digitální archiv MaG v Mar. Týnici)

obrázek

Porajt na pohlednici vydané okolo roku 1930 (zdroj: Digitální archiv MaG v Mar. Týnici)

 

Díky chatařskému boomu ve 3. čtvrtině 20. století byla většina vhodných míst pro chaty na břehu rybníka obsazena a ze strany rekreantů byl vyvíjen i tlak k zastavění ploch využívaných jako veřejné pláže. Hornobělská kronika tuto situaci komentuje zápisem z roku 1963: „Často ve svém jednání se musí také národní výbor zabývati i rekreační oblastí kolem Černého rybníka. Je na něj různými zájemci prostřednictvím ONV [Okresního národního výboru] činěn nátlak na povolení postavení dalších chat, přestože jednou tímto bylo usneseno, že zastavování bude již zakázáno. Ne všem „rekreantům“ slouží okolí rybníka k osvěžení. Dělají se tam různé nepřístojnosti na okolních pozemcích a lidé z okolních obcí se nemají pomalu kde svlécti a vykoupati.“

 

Letecká střelnice na Dlouhé louce

Cvičná munice patřila ve zdejších lesích mezi běžné nálezy houbařů či sběračů borůvek. Jednalo se o plechové letecké pumy s křidélky, které pro dosažení správné hmotnosti byly vyplněny betonem. Při čištění lesů od tohoto „vojenského odpadu“ byla část těchto cvičných bomb použita ke konstrukci laviček na pláži Porajtu. 

Místní lesy se však ve druhé polovině 20. století staly i svědky několika leteckých katastrof. 

První letecké neštěstí se na letecké střelnici Dlouhá louka, která je ve vojenských materiálech označována jako „LS Čbán“, popř. jako „LS Manětín“, odehrálo 5. června 1953. Jeho průběh lze podrobně vyčíst z vyšetřovacího spisu. Posádka letounu B-33 /Il-10/ prováděla cvičné útoky na pozemní cíle. První dva útoky proběhly bez závad. Řídící střeleb po druhém útoku pilota po rádiu pochválil a dal mu pokyn, aby si zapamatoval profil náletu, který právě provedl. Při třetí zteči pilot zahájil celý manévr dobře, s vybíráním ale otálel. Řídící střeleb okamžitě reagoval a rádiem vydal lakonický pokyn: „Vybírej!!!“. V rychlém sledu opakoval pokyn ještě dvakrát, pilot zareagoval až na třetí zavolání. Došlo k prudkému vybrání, téměř zalomení klesavého letu. Od konců křídel se prudkým přitažením na vysoké rychlosti vytvořily kondenzační sledy. Pilotovi se podařilo letoun těsně nad terénem vybrat, v nejnižším bodě měl pouhé dva metry nad zemí. Další průběh již ale byl dílem několika málo vteřin. Letoun ve stoupavém letu vlétl do hradby vzrostlého lesa, který se nacházel asi 100 metrů za terči. Nárazem do stromů přišel o obě křídla, trup i s posádkou pokračoval setrvačností ve stoupavém letu nad les. Pak již začala vítězit zemská přitažlivost. Trup uletěl nad stromy po balistické křivce několik set metrů, pak se nárazem do kmenů zhruba půl kilometru od hrany lesa roztříštil. Zbytky rozbitého letounu zachvátil požár. Motor letounu se nárazem do stromů utrhl a dopadl ještě o dalších 160 metrů dál. Oba členové posádky – pilot a střelec – ihned zahynuli. Za příčinu letecké katastrofy byla označena chyba pilota, který se příliš soustředil na zásah cíle a přestal vnímat nebezpečně se přibližující terén.

obrázek

Letecký motor vytržený z letounu při havárii 5. 6. 1953 (zdroj: leteckabadatelna.cz / VÚA Praha)

 

K podobné nehodě letounu MiG-21F došlo i o 34 let později, 27. 6. 1987. Ten den v 15:20 z vojenského letiště v Líních odstartoval poslední let kurzu pro výcvik mladých pilotů. Úkolem byl nácvik střelby raketami S-5K a kanonem na střelnici Manětín. Po příletu do prostoru střelnice ve výšce 2000 m roj upravil sestavu po dvojicích vzdálených od sebe 5–6 km a sklesal do 1550 m. První zteč prováděli jen vedoucí dvojic, vedení měli pouze držet skupinu a nezaměřovat. Oba vedoucí odpálili rakety, vedení piloti drželi bez problémů svoji pozici. Po této zteči následovala druhá, kdy měli vedoucí obou dvojic střílet kanonem. Vedení měli opět pouze držet formaci. Řídícím střelby byly dvojicím přiděleny terče. Vedoucí osudné dvojice zahájil sestup k provedení střelby a ve vzdálenosti 1450 metrů střelbu zahájil. Vedený držel od vedoucího odstup 100–150 m a udržoval stejný úhel sestupu. Vedoucí zahájil vybírání zteče ve výšce 380 m s přetížením 4G. Vedený však pokračoval v sestupném letu bez známek vybírání. Když ani ve 200 m nezačal vybírat, vedoucí střeleb vydal rádiem hlasitý pokyn "VYBÍREJ, VYBÍREJ, VYBÍREJ!". Pilot vedeného letounu v tu chvíli letoun uvedl do ostré pravé zatáčky a za 2–3 vteřiny bez zjevného zmírnění sestupného letu v oblouku narazil do země vpravo od terčů. Vedoucí pilot při pohledu dozadu spatřil už jen výbuch a plameny mezi stromy. Stroj byl nárazem a výbuchem zničen, pilot se nepokusil o katapultáž a ihned zahynul. 

obrázek

Fotografie letounu MiG-21F s číslem 0208, který se zřítil na Dlouhé louce v r. 1987 (zdroj: leteckabadatelna.cz)

 

Po necelém roce se nad Úněšovem v letu na střelnici dva letouny srazily. Dne 4.5.1988 v 17:13 odstartovala z letiště Plzeň-Líně dvojice letounů MiG-21MF k nácviku střelby na pozemní cíl. Vedený pilot udržoval místo ve skupině vpravo, s rozestupem přesně tak, jak bylo v předletové přípravě stanoveno. Po příletu do prostoru střelnice povolil řídící létání zteč "z chodu". Ve stanovené vzdálenosti zahájil vedoucí pilot mírnou zatáčku doprava do náletového kurzu 030° a přecházel rychlostí 650 km/h do klesání na zteč. Úkolem vedeného bylo zaujmout rozestup 50 m od vedoucího. Vedený pilot se dotahoval na vedoucí letoun, který točil s náklonem 10° zatáčku doprava, ale manévr nezvládl. Byl rychlý, a aby se s vedoucím nesrazil, zvětšil náklon. Vedoucí pilot se v tu chvíli ohlédl a zahlédl vedeného v náklonu, jak ho těsně podlétává. V ten moment došlo ke srážce. Oba stroje se staly neovladatelnými. Vedoucí pilot ve vyšetřovacím spise uvedl: „Došlo k nárazu – silná rána, a já jsem nepomyslel na nic jiného než na katapultáž. Letoun se začal rychle točit, v jaké poloze jsem se katapultoval, to nevím. Viděl jsem jen madla. Katapultáž proběhla plně automaticky. Viděl jsem na zemi můj letoun jak hoří. Snažil jsem se padák řídit, ale vzhledem k silnému větru se mi to nepodařilo, takže jsem přistál na stromě na okraji lesa. Zůstal jsem viset asi 10 m vysoko. Čas 17:17. Počkal jsem na pomoc místních občanů, kteří mě objevili asi po 5 minutách. Příslušníci VB [Veřejné bezpečnosti] byli na místě asi po 10–15 minutách. Já jsem s pomocí místních slezl díky použití lana a žebříku asi po 50 minutách. To už přijížděla sanita a požárníci..." Vedený pilot z neznámých důvodů letoun neopustil. Zřejmě nedokázal kvůli rotaci aktivovat záchranný systém nebo byl omráčen nárazem. Zahynul v troskách svého stroje. Oba letouny dopadly na louky poblíž samoty Liška.

obrázek

Kráter po dopadu vedeného letounu (zdroj: leteckabadatelna.cz / VÚA Praha)

Zdroj:
http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/ (P. Krejčí dle materiálů VÚA Praha)

 

VOLNÝ ČAS

Aktuální teplota

17.5.2022 02:11

Aktuální teplota:

15,5 °C

Vlhkost:

88,2 %

Rosný bod:

13,6 °C

Anketa

Překlad (translations)

Naši partneři

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
25 26 27 28 29 30
1
1
2 3 4 5 6 7 8
1
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
1
20 21
1
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

ODSTÁVKY ELEKTŘINY

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky

Informace od nás

Smart info

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím SMS a e-mailů

Více o službě

Chci se zaregistrovat

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.
Volně ke stažení: